هنرمندان صنایعدستی در کنار فعالان بخش خصوصی در این نمایشگاههای بین المللی گردشگری حضور دارند
طیبه محمد مدیرعامل شرکت سرو بنیان ادبی مجری نمایشگاه های بینالمللی جاتا و تاپریزا نیز اظهار داشت: در این دو رویداد سه هدف «نمایش تمدن ایرانی، پیوند فرهنگهای خرد و حفظ آن در اقلیم جغرافیایی» ، «نمایش توانمندیهای ایران در حوزه گردشگری» و «نمایش میراث فرهنگی ملموس و ایجاد بستری برای خودنمایی میراث فرهنگی ناملموس» برنامهریزی کردیم. تجریه اکسپو ۲۰۲۰ نشان داد که کشورها روی میراث ناملموس به عنوان حافظه معنوی کشورشان خیلی کار کردند.
«در تاپ ریزا فرانسه مکان مناسبی نداشتیم، اما با رایزنی در مسیر موضوعی و اصلی نمایشگاه در کنار غرفه اینفلوئنسرها قرار گرفتیم. در این نمایشگاه دهکده موضوعی استارتاپها و اینفلوئنسرها از بخشهای موضوعی و اصلی است»
حسینزاده توضیح داد: قبل، حین و بعد از این دو رویداد اقدامات و دستاوردها را گزارش میدهیم، دستاورد نهایی بعد از نمایشگاه ارزشمندتر است، آسیبشناسی و نقد و ارزیابی میتواند به ما کمک کند در رویدادهای آتی کاستی را کاهش دهیم و دستاوردهای اثربخشتری داشته باشیم.
وی در خصوص لزوم حضور ایران در نمایشگاه فرانسه که دائم گردشگران را از سفر به ایران منع میکند، گفت: حضور ما در کشورهای برگزارکننده نمایشگاه این گونه نیست که فقط از آن کشور گردشگر جذب کنیم، بلکه هدف ما جذب و معرفی ایران در میان کشورهای شرکت کننده دیگر هم است. میخواهیم دیپلماسی گردشگری را تبدیل به اقدام موثر کنیم.
امیر سماواتی قائم مقام شرکت سرو بنیان ادبی نیز توضیح داد: در نمایشگاه تاپ ریزا پاریس حدود ۵۰ تا ۷۰ مترمربع برای پاویون ایران در نظر گرفته شده است که در حال رایزنی برای افزایش آن هستیم. در طراحی دکور از سرستون های تخت جمشید و معماری هخامنشی استفاده کردیم. نمایشگرهایی در ستونها طراحی شده تا محتواهای تولیدی از ایران را برای بازدیدکنندگان به نمایش بگذاریم.
تجربیات حضور ایران در نمایشگاههای خارجی مکتوب میشود / تجربه ۲۳ نمایشگاه خارجی
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: حدود ۱۵۰ کشور در هر کدام از نمایشگاه های جاتا و تاپریزا حضور خواهند داشت. امسال در چند بخش جدید محتوای جدیدی نسبت به گذشته ایجاد کردیم، سناریوهای آن نوشته شده و محتوای لازم برای معرفی صنعت گردشگری، میراثفرهنگی و صنایعدستی ایران تدوین و در حال نهایی شدن است و به کمک شرکتهای دانشبنیان این سه حوزه را معرفی می کنند.
مدیرعامل شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی گفت: یکی از مشکلات دیده نشدن خروجی نمایشگاهها این بود. تاکنون گزارشی از دستاوردهای نمایشگاههای گردشگری گذشته وجود نداشته است به همین منظور دبیرخانهای برای مطالعه اسناد و اقدامات سنوات گذشته در شرکت فعال شده است. البته بخش خصوصی مشارکت کننده در این رویداد می تواند گزارش های خوبی منتظر کند.
مشارکت حدود ۳۰ فعال بخش خصوصی گردشگری در «جاتا» و «تاپریزا»
پاویون ایران در «تاپریزا» حدود ۵۰ تا ۷۰ مترمربع است/ در اکسپو ۲۰۲۰ ضرر کردیم
محمد گفت: تاکنون ۲۳ نمایشگاه بینالمللی گردشگری را برگزار کردیم. در نمایشگاه جاتا و تاپ ریزا ۳ حوزه نوآوری و خلاقیت، کسب و کارهای کوچک و صنعت گردشگری را مد نظر داریم. ۵۴ متر در جاتا ژاپن و حدود ۷۰ متر در تاپ ریزا فرانسه خواهیم داشت. حدود ۱۷ تا ۲۰ فعال بخش خصوصی گردشگری در نمایشگاه فرانسه و ۱۲ فعال بخش خصوصی گردشگری در نمایشگاه جاتا ژاپن حضور خواهند داشت. از آنجا که نگاه دنیا به افراد تاثیرگذار در شبکههای اجتماعی بسیار زیاد است و از این افراد دعوت کردیم تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند در این میان از یک نقاش، و همچنین استادکارهای صنایع دستی هم دعوت کردیم.
سماواتی گفت: در این نمایشگاه مسابقه یک مسابقه عکس از ایران طراحی کردیم که به برنده نهایی یک بسته سفر سه روزه به ایران هدیه میدهیم. کارهای نرمافزاری طرحهای نمایشگاه گردشگری پاریس نهایی شده است و پوستر این رویداد به زودی رونمایی میشود.
وی همچنین درخصوص هزینه و بودجه اولیه صرف شده برای نمایشگاه گردشگری فرانسه گفت: برآورد اولیه این است که در تاپ ریزا فرانسه بیش از ۱۷۰ هزار یورو هزینه میشود، البته هنوز کاملا مشخص نیست. اکسپو ۲۰۲۰ دبی بیش از ۱۰ میلیارد تومان هزینه شد که البته همش برای ما که مجری نمایشگاه های خارجی هستیم ضرر بود.