صفر تا صد سیم بندی پی ال سی + نحوه اتصال سنسور به پی ال سی

صفر تا صد سیم بندی پی ال سی + نحوه اتصال سنسور به پی ال سی

ضریب اطمینان و درجه حفاظت در سیستم‌های PLC بسیار بیشتر از سیستم‌های رله‌ای است. تا کنون شش نسل از این نوع کنترلرها وارد بازار جهانی شده اند که نسل جدید آن، با توانایی های بیشتر و بهتر ارائه شده است. در فرآیندهایی که یک برنامه ثابت دارند استفاده از PLC از نظر هزینه ممکن است مقرون به صرفه نباشد. از این سنسورها برای انجام عملیاتی نظیر تشخیص قطعه روی نوار نقاله حامل قطعات، تشخیص رنگ، تشخیص سطح مایعات داخل مخزن، آگاهی داشتن از مکانیزم حرکت و موقعیت جسم، تست کردن فشار مخزن و بسیاری موارد دیگر، استفاده می کند. یک کنترل کننده منطقی است که می توان توسط آن فرایند کنترل را توسط برنامه تعریف و ایجاد نمود. در سیستم های غیر اتوماتیک، بخش پردازش را اپراتورها انجام میدهند.

ارتباط ما و PLC

اگر شغل شما مرتبط به ماشین سازی، بسته بندی، مواد شناسی، مونتاژ خودکار یا یکی از صنایع بی شمار است ، تقریبا تمامی لوازمی که نیاز به نوعی کنترل الکتریکی دارند، نیازمند PLC هستند. از دیگر بخش های سخت افزاری PLC می توان به ماژول ها اشاره نموده، که دارای دو نوع ورودی و خروجی می باشند. معمولا منبع تغذیه از دیگر قطعات سخت افزاری مورد نیاز PLC می باشد، زیرا باید انرژی به قطعات مختلف برسد، تا کارایی لازم را داشته باشند. برای استفاده از رله پی ال سی باید بدانید که این رله ها از 3 پایه تشکیل شده اند که نیاز است تا از دو پایه آن استفاده نمود.

Prosses Image Output که مخفف آن PIO می باشد را می توان تصویر هایی از خروجی ها دانست که در زمان اجرای برنامه تهیه می شوند. پس از اینکه اجرای برنامه تکمیل شود، این تصویر ها را می توان برای خروجی های فیزیکی ارسال کرد. هدف ما در تتاصنعت ، ارائه خدمات تعمیر مطمئن و در عین حال راحت به مشتریانمان است. از ابتدای تاسیس، مأموریت ما حل مشکل سردرگمی و لزوم صرف زمان و هزینه برای اطمینان از اصالت، کیفیت و قیمت مناسب تعمیر می‌باشد. تمامی هزینه های دریافتی از شما بابت تعمیرات محصولات منصفانه و حدود قیمت قبل از تعمیر به شما گفته می شود. از کلید اتوماتیک به منظور حفاظت PLC در برابر اضافه بار و جریان اتصال کوتاه از فیوز ، کلید فیوز استفاده می‌گردد.

استفاده از plc به خصوص در پیاده سازی صنایع بسیار بزرگ موجب صرفه‌جویی قابل توجه در لوازم و قطعات plc زیمنس و هزینه‌ها می‌شود. یک plc منحصر به یک فرآیند خاص در مدار نیست و با تغییر برنامه آن می‌توان به سهولت از آن برای کنترل دیگر پروسه ها نیز استفاده کرد. جهت جلوگیری از ایجاد خطا cpu کنترل گر plc را به صورت مداوم چک می‌کند و عملکرد هایی شامل عملکرد های لاجیک و بسیاری عملکردهای دیگر را اجرا می کند‌. برای برطرف کردن این مشکل از چند تا تو گر که هر کدام از آنها به صورت مستقیم عمل می کردند و در عین حال با یکدیگر ارتباط داشتند، در طبقات پایین نیز از ادوات هوشمند استفاده می‌شد که تا حدودی مشکلات موجود را رفع می کرد. ولی به سرعت تکنولوژی plc با مزایای بسیار خوب در مقایسه با این سیستم ها توانست جای این کنترل گر ها را در سیستم بگیرد. به دلیل این که قبل از پیدایش PLC ها، تمام نقشه های کنترل فرمان منطقی، به صورت نردبانی و ﯾﺎ مشابه آن ﺗﻬﯿﻪ و ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽ ﺷﺪ، برای همین، ﺳﺎزﻧﺪﮔﺎن اﯾﻦ روش را ﺑﻌﻨﻮان ﯾﮑﯽ از روش ﻫﺎی ﻣﻤﮑﻦ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻧﻮﯾﺴﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﻧﻤﻮدند.

  • لذا لازم است تا با دقت در ماهیت فعل کنترلی و حجم مدار فرمان انتخاب صحیحی از میان روش های مطرح شده داشته باشیم.
  • از طرفی امروزه عموماً از PLC به‌صورت وسیعی در صنایع مختلف استفاده می‌شود.
  • تبدیل سیگنالهای ورودی به سطح 5 ولت DC که قابل استفاده برای ماژول CPU باشد.
  • در مقایسه با تابلوهای قدیمی در سیستم های مبتنی بر PLC نیاز به قطعات کمکی از قبیل رله، کانتر، تایمر، مبدل های A/D و D/A و …
  • بسته به ورودی‌ها و خروجی‌ها، این دستگاه می‌تواند بر داده‌هایی مانند بهره‌وری یا دمای کارکرد دستگاه نظارت کرده و آن‌ها ضبط کند، فرآیندها را به طور خودکار شروع و متوقف کند و در صورت خرابی دستگاه آلارم ایجاد کند.
  • با استفاده از برنامه نویسی می توان اطلاعات را به قطعاتی مانند CPU برای پردازش رساند.

در پوشی روی دستگاه قرار دارد که پس از جدا کردن آن می توان مموری کارت را درون دستگاه قرار داد. امکان انتقال برنامه ها از طریق مموری به دستگاه پی ال سی نیز میسر است. PLC ها مصرف کمتری نسبت به مدارات رله ای دارند زیرا این امکان فراهم شده است که تایمر ها، شمارنده ها و رله های کمکی را از مدار خارج کرده و درون پی ال سی مجدد برنامه نویسی کرد. پی ال سی صنعتی به گونه ای طراحی شده است که مقاومت بسیار زیادی داشته باشد، به همین دلیل می تواند شرایط محیط های صنعتی سخت و خشن مانند دماهای بسیار بالا و بسیار پایین، لرزش های شدید، رطوبت و نویز های الکتریکی را تحمل کند. در حقیقت رله ها در انواع گوناگونی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند. با مقایسه این رله های قابل برنامه ریزی متوجه می شوید که همه ی آن ها از نظر سیم کشی و اتصالات مشابه یکدیگر هستند و تنها از نظر نرم افزار و روش های برنامه ریزی آن ها با یکدیگر متفاوت هستند.

توسط پی ال سی می توان فرمان قطع و وصل کلید، مدار فرمان کنتاکتوری، رله ها (رله قطع یا رله وصل)، بوبین شیر برقی هیدرولیکی و… را طبق یک برنامه و زمان مشخص کنترل نمود. کامپکت بودن به این معنا می‌باشد که هر سه بخش تغذیه، سی‌پی‌یو یا پردازنده و بخش ورودی خروجی‌ها درون یک باکس قرار گرفته‌اند. در حال حاضر پی‌ال‌سی S7 سری ۲۰۰ توسط شرکت زیمنس دیگر تولید نمی‌شود و پی‌ال‌سی S7 سری ۳۰۰ جایگزین این کنترلر شده است.

پی ال سی چه طور کار می کند؟