قائمیان: تلاشمان ترویج فرهنگ رضوی است/ درخواست‌های دبیر تئاتر خیابانی از مسئولان جشنواره رضوی؛ واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست!

قائمیان: تلاشمان ترویج فرهنگ رضوی است  درخواست‌های دبیر تئاتر خیابانی از مسئولان جشنواره رضوی؛ واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست!

گزارش آنا از اختتامیه جشنواره هنرهای نمایشی رضوی؛

قهیمیان: هدف ما ترویج فرهنگ رضوی است.  مدت، اصطلاح

اختتامیه جشنواره هنرهای نمایشی رضوی در مشهد برگزار شد که علی محمد رادمنش دبیر تئاتر خیابانی به بیان مطالب و درخواست هایی از مدیران جشنواره رضوی پرداخت.

به گزارش خبرنگار اعزامی فرهنگ و جامعه خبرگزاری آنا به مشهد، مراسم اختتامیه جشنواره هنرهای نمایشی رضوی بیست و یکمین اجلاسیه جشنواره بین المللی امام رضا (علیه السلام) با حضور فرهاد قهیمیان، کارگردان برگزار شد. جشنواره های رضوی و اتابگ نادری دبیر جشنواره. جشنواره تئاتر رضوی شامل گروهی نخبه از کارگردانان و هنرمندان تئاتری همچون حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، ایرج راد، سید جواد هاشمی، امیر مشهدی عباس، سیاوش طهمورث، کاظم نذری، علی محمد رادمنش و جمعی از هنرمندان است. حرفه ای های رسانه ای این همایش در 30 ساعت پایانی 9 اردیبهشت ماه در سالن شیرین و فرهاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم فرهاد قهیمیان مدیر جشنواره های رضوی گفت: خوشحالم که این فضا ایجاد شد تا جشنواره به جایی برسد که امشب در کنار شما هنرمندان شاهد اختتامیه باشیم. رویکرد این جشنواره نشان از تلاش هنرمندان در عرصه اعتلای فرهنگ رضوی دارد. امیدواریم در این مدت شاهد اجرای تئاتر هنرمندان شما نیز باشیم.

وی سخنان خود را با شعری از دکتر میرزاده به پایان رساند که در پایان با شعر «بچه های رضوی» همراه شد.

قهیمیان: تلاش ما گسترش فرهنگ رضوی است/ درخواست دبیر تئاتر خیابانی از مسئولان جشنواره رضوی؛  مدت، اصطلاح

*مدیر تئاتر خیابانی رضوی از مسئولان جشنواره رضوی درخواست کرد/ضعف محتوا مشخص است.

سپس علی محمد رادمنش دبیر جشنواره تئاتر خیابانی رضوی به ایراد سخنرانی پرداخت و در آن به اهمیت آموزه های دینی رضوی در فراخوان جشنواره تئاتر رضوی و توجه به ابعاد شخصیتی امام رضا (علیه السلام) اشاره کرد. وی گفت: سومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی کار خود را با 169 طرح و ایده آغاز کرد و در نهایت 40 پروژه و ایده به دبیرخانه ارسال شد که از این تعداد 36 فیلم در تلویزیون ایران بارگذاری شد. که از این میان آثار و 12 فیلم توسط هیئت داوران بررسی شد. بالاخره اعلام شد. بر اساس نظر هیئت داوران، 6 اثر به مسئولین جشنواره ارسال شد و تعداد آثار به 18 اثر رسید.

وی گفت: استقبال مردم از آثار در شهرهای مختلف بسیار خوب بود و ارتباط گسترده این نمایش ها با مردم فوق العاده است. آنچه از مسئولان جشنواره می خواهم این است که از بین آثار برگزیده دو اثر خیابانی در جشنواره فجر به نمایش درآید و چهار اثر نمایشی مشترک از تئاتر دفاع مقدس و تئاتر رضوی می توانند با جشنواره های مربوطه تحت این عنوان تعامل داشته باشند. تعدادی از آثار پتانسیل حمایت و اجرا در مجامع عمومی ایالتی را دارند و دو اجرا نیز پتانسیل تعامل با کودکان و نوجوانان و جشنواره های عروسکی را دارند. ضعف محتوا نیز نکته ای است که ایجاب می کند بنیاد امام رضا (علیه السلام) به همراه مرکز هنرهای نمایشی تولید نمایش های دینی و مذهبی، کارگاه های آموزشی ویژه ای را برای تبدیل یک اثر مذهبی به یک اثر مذهبی ایجاد کنند. اثر هنری.

*کلمه تئاتر خیابانی تئاتر ایرانی نیست!

رادمانیچ تصریح کرد: نمایش در این جشنواره با کمک کارشناسان می تواند بین المللی شده و با تغییراتی به کشورهای مختلف ارسال شود. آخرین نکته برای مدیران هنرهای نمایشی این است که اصطلاح تئاتر خیابانی، تئاتر ایرانی نیست، باید با تعامل با دانشگاهیان، کارگردانان و با تجربیات، تغییر یابد، ثانیاً تئاتر فضای باز و محیطی در ایران، به‌ویژه نمایش‌های مذهبی و مذهبی ایرانی، به‌ویژه. در دنیا از نظر مخاطب و شیوه اجرا، بسیار نوآورانه و پیشرو است، از جمله آثار تولید شده توسط اوج مدیا به عنوان سینمای آن، و این را نباید به سادگی گرفت.

*تجلیل از برگزیدگان

بخش اول تجلیل از برگزیدگان با حضور سید جواد هاشمی، رضا صابری، علی محمد رادمنش و حمید نیلی برگزار شد.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (علیه السلام) برای عرض آرزو به دست شاهزاده امینی رسید.
امینی پس از دریافت جایزه خود از پشت تریبون گفت: من الان پارچه ای در دست دارم که بازیگر نمایش ما در حین نمایش روی آن نذر می نوشت و مردم از نوشتن آن بسیار خوشحال بودند. نذرشان را بر آن می خواهم.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به امام رضا (علیه السلام) برای عرض سلام خدمت محمد یوسف زاده رسید.
لوح تقدیر و تمثال ارادت امام رضا (علیه السلام) به میلاد حسین زاده در نمایشی ناتوان رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به امام رضا (علیه السلام) به پاس نمایش دختر شیرزاد یهودی و امام رضا (علیه السلام) به علی افسری نژاد اهدا شد.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به امام رضا (علیه السلام) برای نمایش آهو براء به رضا فقیهی رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به امام رضا (علیه السلام) برای حضور در نمایش دخیل به دست مرتضی زهتکش می رسد.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به امام رضا (علیه السلام) برای نمایش ساعت حرکت به حمید ترابی نیهاد رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (علیه السلام) به اکبر قهرمانی در وفای به عهد.
لوح تقدیر و تندیس ارادت امام رضا (علیه السلام) برای نشان دادن سنت خیمه گاه وارد شد.
تابلوی مداحی و تمثال ارادت امام رضا (علیه السلام) با نمایشی از لکه های ناب وارد کارگاه الجعفری شد.
لوح تقدیر و تندیس ارادتمند امام رضا (علیه السلام) برای نشان دادن وصیت به آقای سوران الحسینی رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادتمند امام رضا (علیه السلام) به پاس نمایش باد شیرین در مسجد گوهرشاد به سعید خیرالله اهدا شد.
لوح افتخار و تندیس ارادت به امام رضا (علیه السلام) برای تقدیم ضامن به آقای عباس میرمانوی رسید.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به امام رضا (علیه السلام) در نمایش «جان شیطان کلام» به عطیه جمال آشتیانی اهدا شد.

سپس حامد نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی طی سخنانی گفت: رمز پیشرفت تئاتر تاکید بر باورهای دینی است و در غلبه بر کلیشه ها نهفته است. باید زودتر به آن توجه می کردیم و در این راستا جشنواره تئاتر رضوی اتفاق مبارکی است که در این سال ها به محل ملاقات هنرمندان عرصه دین و فرهنگ تبدیل شده است. لذا از هیئت سیاستگذاری و مدیریت بنیاد امام رضا (علیه السلام) برای برگزاری این جشنواره قدردانی می کنم و همچنین از همه هنرمندان تئاتری که در نزدیک به 500 سال بوی امام رضا (علیه السلام) را پخش کردند قدردانی می کنم. اجراهای غیر رقابتی در رضوی. صحنه. امیدوارم چراغ این جشنواره رونق بیشتری داشته باشد و در پایان برای آقای رئیس جمهور و هیئتی که امیدواریم امشب خبرهای خوبی از آنها بشنویم آرزوی سلامتی دارم.

پس از آن مراسم تجلیل از سیاوش طهمورث برای تولید آثار نمایشی در حوزه فرهنگ رضوی با حضور ایرج راد، فرهاد قهیمیان، اتابگ نادری و حمید نیلی و تندیس ارادت به امام رضا (علیه السلام) برگزار شد. برپا شد. تقدیم به این هنرمند

طهمورث پشت تریبون ایستاد و گفت: «اگر مخاطب نباشد، هنر وقتی شکل می‌گیرد که مخاطب باشد، نه مخاطب.» بیایید با خودمان روراست باشیم و امیدوارم این صداقت در من هم وجود داشته باشد.

ایرج راد سپس با تقدیر از مسئولان بزرگداشت سیاوش تمورث گفت: متأسفانه فرهنگ و سنت خود را فراموش کردیم و به سمت غرب گرایش پیدا کردیم، اما بودند کسانی که کار ایرانی، سنت های ایرانی و ارزش های ایرانی را رها نکردند. اینها را می دانستند و بعد وقتی دیدیم دیگران چقدر به آثار و هنر و سنت های ایرانی قدردانی می کنند به این نتیجه رسیدیم. ما یک تئاتر ایرانی و ملی خواهیم داشت در همه جای دنیا خانواده دارد، اما هر خانواده ای با فرهنگ، آیین ها و سنت های خود در این جامعه حضور دارد از عزیزانمان مثل سیاوش طهمورث و دیگران با شایستگی های فرهنگی و هنری ما.

* خبر خوب نادر برای تماشاگران تئاتر

سپس اتابک نادری پشت تریبون قرار گرفت و گفت: ما در این جشنواره برنده مسابقه شدیم و هر اثری در شهر ما تولید شد و بین ده تا پانزده شب برای مخاطبان به نمایش درآمد و حتی آثار زیادی مورد استقبال قرار گرفت و این اتفاق مبارکی است آمار و ارقام نمی‌خواهم، اما می‌خواهم بگویم تلویزیون تئاتر ایران پلی است بین هنرمندان تئاتر ایران و جهان، زیرا این بستر آثار استان‌های مختلف را به جهانیان نمایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه تولید اصلی در دوره جشنواره اتفاق بسیار خوشحال کننده ای بود، گفت: مرکز صدا و سیما دو اثر نمایشی و دو اثر تئاتر کودک را برای ضبط و پخش از تلویزیون رسانه ملی انتخاب می کند و این باعث افتخار ماست. .

نادری با اشاره به اینکه ماهیت هنر عاری از رقابت است به ویژه تئاتر رضوی که از محبوبیت بالایی برخوردار است، گفت: همه هنرمندان حاضر در این مراسم همگی درجه یک هستند و رسیدن به این امر برای من افتخار است. مرحله دریافت مجسمه از فداکاری.

در ادامه مراسم تجلیل از هنرمندان تئاتر با حضور ایرج راد، اتابک نادری، سیاوش طهمورث، کاظم نذری و فرهاد قهیمیان به شرح زیر اعلام شد.

بهناز دوستی برای اجرای صدمین قطعه تندیس ایثار و لوح تقدیر دریافت کرد.
تندیس اخلاص و لوح تقدیر به همراه پیشنهاد پاناما به مجید کاظم زاده مجدی تحویل داده شد.
تندیس اخلاص و لوح تقدیر محمد رسالی با ارائه ای فوق العاده رسید.
تندیس ارادت و لوح تقدیر با تقدیم تولد یک سالگی بهارا فضلی راد به او اهدا شد.
تندیس اخلاص و لوح تقدیر به همراه نمایش نگین به آقای محسن هاشمی اهدا شد.
تندیس اخلاص و لوح تقدیر به همراه آبنما به مریم رضا زاده اهدا شد.
رضازاده پشت تریبون ایستاد و نقاشی و تندیس خود را به روح زنده یاد سعید تشری نویسنده نمایش ما تقدیم کرد.
تندیس ارادت و لوح تقدیر با نذری صمیمانه به فاطمه بایرام زاده رسید.
تندیس ارادت و قدردانی سعید شبیری با نمایش داستان دختری که…
تندیس اخلاص و لوح تقدیر با پیشنهاد هشت میلیونی به محمد حسن زاده رسید.
تندیس ایثار و لوح تقدیر با اجرای درشکین به محمدرضا شاه مرزی اهدا شد.
تندیس اخلاص و لوح تقدیر به همراه نمایش سلول به محمدعلی نبریان اهدا شد.

*تجلیل از برگزیدگان تئاتر کودک
همچنین از برگزیدگان تئاتر کودک و نوجوان با حضور دبیر این اداره، مهدی سمرز، سعید زاده مدیر عامل بنیاد امام رضا(ع)، فرهاد قهیمیان و امیر مشهدی عباس تجلیل شد.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به همراه نمایش نارنگی به سعید سوران حسینی اهدا شد.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به آقای مرتضی عرب شاهی تقدیم شد.
با اهدای لوح تقدیر و تندیس ارادت به مهدی خگشتگی اهدا شد.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به آقای رهبان مسلمی عقیلی با نمایشی از صاحب سرزمین نور.
با پیشنهاد بی بی و دشت ارغوانی لوح تقدیر و تندیس ارادت به مهیار هزارجریبی رسید.
رضا گشتا با نمایشی ماجراجویانه لوح تقدیر و تندیس ایثار را دریافت کرد.
لوح تقدیر و تندیس وفاداری مهدی حبیبی با نمایشی ساده وارد شد.
لوح تقدیر و تندیس عیرات به محسن پورقاسمی اهدا شد تا من و برادرم اقبال به نمایش بگذاریم.
لوح تقدیر و تندیس ارادت به آرزو کریمی زند رسید.

منبع: https://ana.ir/fa/news/912336/%D9%82%D8%A7%D8%A6%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AC-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%AC%D8%B4%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B1%D8%B6%D9%88%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%87-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%AE%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%AA%D8%A6%D8%A7%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA