بخش هواپیمایی مسافربری چین فصل جدید زمستان و بهار خود را از ۳۰ اکتبر سال میلادی جاری آغاز خواهد کرد.
پیش از شروع همه گیری ویروس کرونا حدود ۱۰ درصد مسافران هواپیماهای چینی مسافران خارجی بودند که حدود ۳۰ درصد در صنعت هوایی این کشور مشارکت داشتند.
از زمان شیوع کرونا پروازهای بین ایران و چین به حداقل رسیده است. در مدت شیوع کرونا فقط شرکت هواپیمایی ماهان هفته ای یک پرواز بین ایران و چین داشته است.
در بیانیه این شرکت هواپیمایی آمده است که خطوط هوایی جنوبی چین در نظر دارد پروازها به تهران و ارومچی را از ۹ اکتبر(۱۷ مهر ماه امسال) از سر گیرد و در شروع فعالیت، هفته ای یک پرواز رفت و برگشت از سوی این شرکت هواپیمایی چینی بین تهران و ارومچی انجام خواهد شد.
به منظور جلوگیری از شیوع کرونا، همه مسافران ملزم هستند پنج روز قبل از سوار شدن در هواپیما، قرنطینه شوند.
براساس اطلاعات «واری فلایت» که ارائه دهنده خدمات داده های هوایی چین است از ۱۰ تا ۱۶ اکتبر این شرکت ۶۴ پرواز بین المللی انجام داده است. در ماه سپتامبر نیز ۲۳۴ پرواز بین المللی با این خطوط هوایی انجام شده است.
همچنین شرکت هواپیمایی چاینا سادِرن(China Southern Airlines) روز دوشنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد فعالیت مجدد در مسیر پروازی تهران – شهر ارومچی چین از سر گرفته می شود.
«چاینا سادرن» یکی دیگر از خطوط هوایی مهم چین نیز هفته گذشته اعلام کرد پروازهای بین المللی خود را تا پایان ماه جاری میلادی از سرخواهد گرفت. این پروازها شامل مسیرهای گوآنگژو-جاکارتا، دالیان-توکیو، گوآنگژو- دوبی و گوآنگژو- میلان خواهد بود. پس از این تغییرات قرار است این شرکت هواپیمایی ۸۶ پرواز بین المللی هر هفته انجام دهد. در حال حاضر هر هفته ۷۱ پرواز بین المللی در این خطوط هواپیمایی انجام می شود.
بدین ترتیب دولت چین بر روی همکاری همزمان مکانیسم جلوگیری و کنترل و از سرگیری پروازها کار می کند. همچنین به نظر می رسد بهینه سازی اقدامات کنترل و جلوگیری از همه گیری موفقیت آمیز بوده است و می توان به افزایش از سرگیری پروازهای خارجی پرداخت.