یک هزار و ۶۱۰ پروژه گردشگری در کشور بهره‌برداری شد

یک هزار و ۶۱۰ پروژه گردشگری در کشور بهره‌برداری شد

به گزارش خبرنگار ایرنا. علی اصغر شلابفیان وی شامگاه شنبه در مراسم افتتاحیه کارخانه راسباف و آغاز عملیات مرمت و طراحی آن برای راه اندازی موزه منطقه ای اصفهان افزود: هم اکنون 2400 طرح گردشگری به ارزش 400 هزار میلیارد تومان در کشور در حال اجراست.

وی با بیان اینکه گردشگری یکی از سه حوزه اول در اجرای طرح ها در کشور محسوب می شود، گفت: 81 طرح گردشگری با حجم سرمایه گذاری 970 هزار میلیارد ریال پیشرفت شهری بیش از 80 درصدی داشته اند که امیدواریم این پروژه ها به نتیجه برسد. سود تا پایان دولت سیزدهم به نکیلات برسد.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی افزود: یکی از مولفه های موثر در اجرای این طرح ها مشوق هایی است که دولت یا شوراهای اسلامی شهر در نظر دارند.

شلابیان با بیان اینکه 21 مصوبه حمایتی در دولت در زمینه سرمایه گذاری گردشگری داریم، خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه نیز 3 مصوبه با حمایت نمایندگان مجلس اخذ شد که امید است با اجرایی شدن آن ها به نتیجه برسد. تغییر جدی در جریان سرمایه گذاری گردشگری در سال های آینده.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با اشاره به یکی از مصوبات حمایتی شورای اسلامی شهر اصفهان برای ساخت هتل ها گفت: این اثر می تواند الگویی برای سایر شهرها باشد.

خوش بینی پروژه تحول آفرین دولت سیزدهم است

شلابیان با بیان اینکه با دستور رئیس جمهور، امید آفرینی و شادی مردم از پروژه های عمرانی دولت سیزدهم است، تصریح کرد: تکمیل پروژه کارخانه راسباف از جمله کارهایی است که در این زمینه انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه 47 پروژه بزرگ دیگر مانند راسباف اصفهان نیز در دولت سیزدهم به اتمام رسید، افزود: این پروژه ها در سطح ملی و بین المللی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و اگر همه آنها را بررسی کنیم، کلید واژه این است که «رحمت» را با هم به اشتراک می گذاریم. “همراهی – مصاحبت.”

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: امروز راسباف در کنار شادی مردم نقش دیگری دارد و می تواند الگویی برای احیای بناهای هویت ساز در شهرهای دیگر باشد.

شلابفیان از مسئولان اصفهانی خواست تا علاوه بر بازسازی کارخانه راسباف، امکان بازدید مردم از این مکان را نیز فراهم کنند، چرا که این میراث حکایت ایستادن مردم اصفهان بر روی پای خود است.

وی تاکید کرد: وزارت میراث فرهنگی برای ایجاد و راه اندازی دفتر منطقه ای صنایع دستی و گردشگری در شهر راسباف اصفهان تلاش زیادی می کند تا زمینه ارتباط بیشتر فعالان صنایع دستی جهان با اصفهان و کشورمان فراهم شود. .

وی با بیان اینکه همدلی، هم افزایی و تدبیر بین دستگاه های مختلف منجر به موفقیت پروژه احیای کارخانه راسباف اصفهان شد، گفت: تجربه راسباف نشان داد که با همدلی و کنار هم ایستادگی می توان برخی اختلاف نظرها را برطرف کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: پروژه راسباف یکی از گره های پیچیده ای بود که پس از 20 سال و در دولت سیزدهم حل شد.

امیر کرم زاده وی با بیان اینکه تکمیل این پروژه از اقدامات بزرگ و جهادی دولت تدبیر و امید است، تصریح کرد: نساجی امری افتخاری است و در تاریخ اصفهان و کشور ماندگار خواهد شد.

وی به آغاز مرمت این بنای تاریخی شگفت انگیز اشاره کرد و خاطرنشان کرد: این کارخانه تاریخی پس از مرمت شهرت جهانی پیدا کرده و رونق اقتصادی را برای شهرستان به همراه خواهد داشت.

کرم زاده افزود: خبر خوب دیگر این است که طی مذاکراتی که با اوقاف انجام شد، مقرر شد ساختمان های متعلق به این نهاد در چرخه سرمایه گذاری قرار گیرد که مزایای زیادی از جمله اشتغال دارد.

به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران، مجموعه تاريخي كارخانه رسپاف يكي از آخرين بازمانده‌هاي كارخانجات پشم‌ريسي اصفهان است كه در مساحتي حدود 74 هزار مترمربع با زيربنايي بالغ بر 74 هزار متر مربع واقع شده است. حدود 54 هزار متر مربع در مرکز تاریخی شهر اصفهان. چهارباغ بر فراز اصفهان.

این بنا که در سال 1360 به ثبت آثار ملی ایران رسیده است در اختیار بانک ملی بوده و از زمان دولت دهم بر اساس قوانین تأسیس بانک ملی، مالکیت آن قطعی شده است. موزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان منتقل می شود. اما این اتفاق به دلیل آنچه «سرمایه مالی کارخانه الرسباف برای سهامداران بانک ملی» نامیده می شد به تعویق افتاد تا اینکه در دسامبر گذشته (1402 ه به اداره کل فرهنگ به میراث اصفهان تبدیل شده است.

این بنا برای مرمت و نجات در اختیار شهرداری قرار گرفت و مراسم آغاز مرمت آن امروز به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی در اصفهان برگزار شد.

منبع: https://www.irna.ir/news/85481438/%DB%8C%DA%A9-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%DB%B6%DB%B1%DB%B0-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%B4%D9%88%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%B1%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B4%D8%AF